Ministerie: opleiders Code 95 moeten zich voorbereiden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat roept verkeersscholen op zich voor te bereiden op de wetswijziging rond Code 95, waarbij oudere beroepschauffeurs alsnog de verplichte nascholing moeten volgen. Dat meldt Bovag na een gesprek tussen brancheverenigingen, de transportsector en het ministerie.
Brancheverenigingen Bovag, FAM en VRB zijn samen met onder andere de transportsector vorige week op gesprek geweest bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om te praten over Code 95. Het ministerie roept de opleiders op om zich voor te bereiden en relevante nascholing aan te bieden, laat Bovag weten.
Europese richtlijn
Nederland heeft op het gebied van de verplichte nascholing voor beroepschauffeus de Europese richtlijn niet goed uitgevoerd. Chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 kregen namelijk tot een paar jaar geleden de Code 95 op hun rijbewijs, terwijl ze hier niet de verplichte nascholing voor hebben gevolgd. Per 1 juni 2015 is deze uitzondering geschrapt en is Nederland gestopt met het ‘cadeau geven’ van de Code 95.
Dit is echter niet voldoende voor de Europese Commissie. Om te voorkomen dat deze zaak voor het Hof van Justitie belandt, kondigde minister Van Nieuwenhuizen aan dat de groep chauffeurs die de Code 95 cadeau kreeg, alsnog de schoolbanken in moet. Het kabinet gaat een wetswijziging voorstellen die het mogelijk maakt de verstrekte codes in te trekken.
De verwachting is dat de wetswijziging per januari 2020 ingaat. Is iemand voor 1 juli 1955 geboren, dan moet het rijbewijs met Code 95 omgewisseld worden naar een rijbewijs zonder vermelding, meldt Bovag. Chauffeurs moeten 35 uur nascholing volgen om voor de periode van vijf jaar weer Code 95 bij te laten schrijven.
Impact rijschoolbranche
Volgens Ruud Rutten, voorzitter van FAM, is het nog onduidelijk wat precies de impact gaat zijn van de wetswijziging. “De vraag is of de oudere chauffeurs straks willen blijven rijden of met pensioen gaan. Hier moet meer onderzoek naar gedaan worden. Ook hebben we aangegeven dat het ministerie de chauffeurs op de hoogte moeten brengen, met het advies dat ze tijdig moeten beginnen met de nascholing.” Het ministerie heeft toegezegd alle branchepartijen en chauffeurs op wie de wet van toepassing is, een brief te sturen met alle informatie.
Examenachterstanden
De plannen van de minister hebben de afgelopen twee weken tot veel ophef geleid. De branche vreest dat oudere chauffeurs af gaan haken als zij de verplichte nascholing moeten volgen, terwijl er nu al een groot tekort is aan vrachtwagenchauffeurs. Er wordt ook gekeken of het mogelijk is om gepensioneerde chauffeurs terug te halen in de branche.
Bovag vindt dat verkeersveiligheid en de kwaliteit van nascholing voorop moeten blijven staan. Jos van den Broek: “We zien ook oplossingen in het wegwerken van de examenachterstanden bij het CBR, waardoor sneller nieuwe chauffeurs de branche in kunnen stromen. Daarover zijn we ook met de overheid en CBR in gesprek.”
Bron: Rijschoolpro